סיפורי חסידים בנושא: בין ישראל לאומות

איפה הצדק? ר' לוי יצחק מברדיטשוב העז לחבר תפילות, שבהן היה מתווכח ותובע צדק מן הבורא. תפילות אלה הפכו לנכס תרבותי חשוב, וזכו להתייחסויות רבות.
הרבי מאפטא סייע ליהודי מומר לשוב לחיק עמו, בכך שסירב לקבל את המרת הדת שעשה והמשיך להתייחס אליו כיהודי לכל דבר.
האם ייתכן שאריסטו עלה בהבנתו על יחזקאל הנביא? והאם הדבר מעיד על מעלתו של אריסטו או דווקא על חסרונו? לעתים דווקא הידע והידענות מעידים על מרחק מן החוויה הבלתי אמצעית.
על ידי דרשה של פסוק מן התורה, הרגיע הרבי את החסיד שהלך לשליחות חשובה ומסוכנת. האמונה שנטע הרבי בלבו נסכה בו ביטחון ושמחה.
ר' לוי יצחק מסרס את משמעות המילים של תפילת הימים הנוראים, כדי לדבר על ההבדל שבין יהודים וגויים, ו"ללחוץ" על השופט - על אלוהים - לשפר את מצבם של בני עמו
אדון מסתורי הופיע בכינוס של בעלי אחוזות, וביטל את הגזרה שתכננו לגזור על היהודים. האם כך נראה האלוהים של היהודים?
הברכה שבירך ר' יצחק מראדוויל את הילד הגוי הצילה אותו עצמו שנים רבות אחר כך. על רקע הניכור והאיבה שבין היהודים והגויים, הביא המעשה הטוב ברכה והוסיף אנושיות וחסד
מה למד רבי מאיר מפרימישלן מהדמיון שבין המילה "יהודי" ביידיש לבין האות יו"ד שבאלף-בית?
מדוע גרם הבעש"ט שישתכח הנס שעשה, ומדוע שכחה זו נחשבת לפלא גדול אף יותר מן הנס הראשון?
החוזה מלובלין נופל מחלונו ונעלם. כעבור כמה שעות הוא נמצא פצוע קשה לא הרחק מביתו. מה קרה לחוזה, ואיך ניצל מהנפילה הקשה? מה מסמלת פטירתו בתשעה באב?
סיפור בתוך סיפור בתוך סיפור על ילד שלא ידע להתפלל אך בכיו העמוק הפך לתפילה שכאילו יצאה מהסידור וקרעה את השמים. הצדיק שדווקא ידע להתפלל, השתמש אף הוא באותה השיטה.
ברגע האחרון ובדרך נס ניצל ר' גרשון מקיטוב מטביעה, לאחר שירד מן הספינה ששט בה כדי לטבול במי הים. אך מיהו הערבי המסתורי שהציל את חייו?
לְנַצֵח יריב דרך הכוח שלו. סיפור משעשע על שודד טיפש, ועל איך מנצחים את המשכילים
ר' אברהם מסוכטשוב מספר בכל פורים את סיפורו של השתיין מקרקוב שיש לו הסבר למה צריך לשתות במשך כל חודש אדר ולא רק בפורים.
חסיד שהסתבך בעסקים לא חוקיים בא לרבי מטשכנוב כדי שיברך אותו בהצלחה לפני שהוא חוזר למוטב. הרבי מסביר לו במשל מדוע אינו יכול לעזור לו
מתי האדם נותן משמעות ללבוש? בגדי כמורה הפכו לבגד של מצווה ולחפץ מקודש בסיפור שסופר בשמו של רבי נחמן מברסלב
שינויים דרמטיים יכולים להתרחש בחייו של האדם ברגע אחד. בן רגע ניתן להפוך מעשיר לעני ולהפך, או לאבד את האמונה ולשוב אליה. חסיד ספקן אחד חווה זאת על בשרו
ר' משה לייב מסַסוֹב משפיל את עצמו באמצעות פיו מול גביר גוי כדי להציל משפחה יהודית מהתעללות. לאחר המעשה הוא מרגיש שפיו אינו ראוי להתפלל. איזו תפילה בכל זאת תצא ממנו?
גופתו של אברך שהתאבד רגע לפני התנצרותו נמצאה תחת רצפת מנזר. הטובה שעשה אותו אברך עם החסידים חייבה אותם להשיב לו טובה, ולסייע במציאת גופתו.
בשל הקפדתו על ההלכה, נמנע היהודי מלשתות משקה חריף שהוצע לו. ר' לוי יצחק הפך את האירוע להוכחה לאמונה ולמסירות הקיימת בלבם של היהודים
אחד ממבקרי החסידות טוען שהלבוש החסידי אינו הלבוש המסורתי שהיה נהוג בימי אברהם אבינו. מתשובתו של ר' שמחה בונים משתמע שהחסידים אמנם אינם לובשים אותו לבוש כמו אברהם אבינו אבל הם כן ממשיכים את ההיגיון שעומד מאחורי הלבוש.
האם השר מונטיפיורי יסייע לחסידים לבטל את החוק שנחקק כנגד חבישת כובע השטריימל? סיפור זה עוקב אחר אירועים היסטוריים מראשית המאה התשע עשרה. כחלק מהחוקים שנועדו לשנות את אורחות חייהם המסורתיים של היהודים, נאסרה עליהם גם חבישת כובע השטריימל החגיגי.
מדוע עוכבו תקיעות השופר? בנו של האציל הפולני פוטוצקי החליט להתגייר כנגד כל הסיכויים, ואף שילם על כך בחייו. מותו עיכב את תקיעת השופר בבית מדרשו של ר' אלימלך מליז'נסק.
כיצד זכה גוי עני בברכת הבעל שם טוב לעושר ולאריכות ימים? ומה רומז הבעש"ט בסימן שהוא נותן לגוי לאריכות ימים?
המוהל מתעצב על הטרחה הרבה שטרח עבור ברית מילה לילד ממעמד נחות. אך רבי יחיאל מאיר מגוסטינין מנחם אותו בסיפור מופלא שהמסר שלו: לעולם אינך יודע מה ערכו של יהודי
במשל שמספר ר' נחמן מברסלב, הגוי חסר הסבלנות בורח מליל הסדר מיד לאחר המרור, ולא נשאר כדי לאכול את הסעודה המשובחת שאחר כך. ומכאן שהסבלנות עשויה להשתלם
שני המשרתים - היהודי והגוי - גרמו לשתי בעיות הלכתיות. אילו רק היו מתחלפים בתפקידים היה הכול כשורה. ר' שמחה בּוּנים מפּשיסחָה למד מכך כי לפעמים אדם מתעקש לחטוא.
מה מסוגל לחולל ניגון? האם בכוחו של הניגון, לחבר בין עולמות מנוגדים?
בזמן שנפוליון ניהל מלחמה בצאר הרוסי, גם אדמו"רי החסידות נאבקו זה בזה במי לתמוך. המאבק הדרמטי ביניהם נסב על הדרך הנכונה אל הגאולה הלאומית.
את תפילתו של הכוהן הגדול ביום הכיפורים מפרש ר' לוי יצחק מברדיטשוב כתביעה מוסרית - על האדם להיות טוב וצדיק מצד עצמו, ולא בהשוואה למי שמצבם גרוע ממנו
הצלה במילה. סיפור יהודי עממי, המזכיר את סיפור מגילת אסתר ומעשי-חצר עממיים אחרים. סיפור זה נמסר כאן מפיו של ר' נחמן מברסלב.
מדוע נקשרה נפשו של ערבי צעיר בר' נחמן מבּרסלַב? ומה היה טיב הקשרים ביניהם, שכללו גם חיבה וגם איום וסכנה?
כיצד ריקוד יכול להתעלות על תפילה? הסבא משפולי למד לרקוד מאליהו הנביא, ומאז הוא רוקד ריקוד קדוש בכל ליל שבת, ריקוד המסמל הצלה וגאולה.
גדליה - אדם מגושם בעל תיאבון בלתי נגמר - הוא מי שיהיה שכנו של הבעש"ט בגן עדן. והסיבה - אכילתו נועדה למטרה חשובה, ולא לשם השבעת תאבונו בלבד.
מדוע שמח ר' משה לֵייבּ מסַסוֹב בשעה שבירך את ברכת "שֶׁלֹּא עָשַׂנִי גּוֹי"? ומדוע ר' לוי יצחק מברדיטשוב אינו חש אותה השמחה?
איך בוחרים חזן לימים הנוראים? סיפור בתוך סיפור בתוך סיפור על חזן מקצועי אבל מושחת ועל שמש בית כנסת פשוט שקם ברגע של משבר ומנהיג את קהילתו לתפילה מלאת אהבה.