סיפורי חסידים בנושא: זהות

החכם מצליח בתחבולה מעניינת לרפא את בן המלך. אך האם באמת ריפא את בן המלך? האם העובדה שכעת יושב בן המלך ליד השולחן כשהוא לבוש ומתנהג כאחד האדם, מעידה על כך ששיגעונו חלף?
משל על כסיל אחד שהלך לישון ורשם לעצמו תזכורת היכן נמצאים כל בגדיו כדי שיוכל למצוא אותם בבוקר, אבל שכח לרשום היכן נמצא הוא עצמו
מה הופך אדם ל"גנב"? על פי הר' מוורקי, לא רק פעולת הגנֵבה גורמת לכך, אלא התווית שדבקה באיש היא שהופכת אותו לגנב.
כל אחד צריך למצוא את אלוהיו בעצמו, ולא לקבל אותו בירושה מאבותיו. כך אמר לאביו הנער מנחם מנדל - מי שלימים יהיה ר' מנחם מנדל מקוצק, לאחר שהצטרף אל התנועה החסידית.
מה תעשה אם תמצא ארנק? הרבי מצאנז מסרב לקבל תשובות פשוטות לשאלה זו, ומוכן לקבל רק תשובה מורכבת וכנה.
עליי להיות מי שאני לא בגלל שאתה מי שאתה. על פי אחד המשפטים הנודעים המיוחסים לרבי מקוצק, על האדם להיות מי שהוא בזכות עצמו ולא בגלל השפעתה של הסביבה
מדוע רבי יצחק מאיר מגור ישן רק שעתיים בלילה, והאם בכלל ניתן לישון "מהר" יותר מאחרים?
ר' ישראל מרוז'ין הוא יתום, ולא נולד לתוך מסורת עמוקה ושורשית שהועברה אליו מאביו ומרבותיו, אבל דווקא עובדה זו מקנה לו חוסן מפתיע
שינוי יכול להתרחש ברגע אחד, אדם פושט צורה ולובש צורה חדשה. זהו המסר שמעביר ר' ישראל מרוז'ין לבנו בר המצווה באמצעות סיפור על כוחם של תפילין ובגדים
מדוע התעמת ר' נחמן בדרכו לארץ ישראל עם שני יהודים בני ארצו, וגרם לעצמו להתבזות? מתברר שהגידופים והעלבונות שספג ר' נחמן היו מנקודת מבטו דווקא דבר טוב.
כיצד שכנע ר' שלום מפּרוֹהוֹביטש את קרוב משפחתו הקשיש שלא לגעור בו למרות מעשיו המשונים?
ר' חנוך הניך מאלכסנדר מברך "ברוך שפטרני מעונשו של זה" בבר המצווה של בנו, אבל מבהיר את דבריו במסר חשוב לבנו: אתה עדיין לא פטור ממני.
איך מתרחקים מן הגאווה? ר' נפתלי מרוּפּשיץ מוטרד מן האפשרות שיאמרו עליו דברי שבח. כדי להסתיר את מעשיו הטובים הוא נוקט בשיטה מקורית - להיראות כגאוותן וכשחצן.
ר' שמחה בונים מפשיסחה מקבל את פניו של ר' אברהם יהושע השל ונוהג בו כמלך. גם ר' אברהם יהושע עצמו מספר שבגלגולים הקודמים הנהיג את העם
ר' מנדלה מפרמישלן רוצה לנסוע אל המגיד ממזריטש בלי שאיש ידע על זהותו האמיתית. המגיד מגלה מיד מיהו ומלמד אותו משהו על חשיבות שמו של אדם
במשל של ר' נחמן מברסלב, יהודי צנוע ועני הפך לידידו של המלך בזכות כישרון מיוחד שזכה בו - לגנוב בלי להיתפס.
כתובת נאצה הופיעה על דלתו של הר' מווּרקי כאילו הוא שתיין. אך לעתים דברי נאצה עשויים לגלות עד כמה התנהגותו של האדם המושמץ נכונה וראויה.
(גרסת "שמחת ישראל")
למה היה על ר' אייזיק לנסוע עד הגשר של פראג כדי לדעת היכן נמצא האוצר באמת? ומדוע נהג ר' שמחה בונים מפשיסחה לספר את הסיפור לצעירים שרצו להצטרף לחצרו?
הרבי מקוֹצְק מסביר למה תפילתו אינה תפילת "עוברי דרכים": הוא איננו עובר בדרך כדי להגיע למקום אחר - הדרך היא המקום שלו, ולא אמצעי כדי להגיע למקום אחר.
מה למד רבי מאיר מפרימישלן מהדמיון שבין המילה "יהודי" ביידיש לבין האות יו"ד שבאלף-בית?
מיהו הנער הבלתי נראה ששלח הצדיק אל בית המרזח באמצע הלילה, והיכן ניתן למצוא אותו?
סיפור בתוך סיפור בתוך סיפור על ילד שלא ידע להתפלל אך בכיו העמוק הפך לתפילה שכאילו יצאה מהסידור וקרעה את השמים. הצדיק שדווקא ידע להתפלל, השתמש אף הוא באותה השיטה.
עני שיכור התעורר וגילה שהוא כומר נכבד. במשל משעשע מדגים ר' שמחה בונים מפשיסחה עד כמה מסוכן להיקרא "רבי" אם אינך כזה באמת.
כאשר אנחנו מצטנעים אנחנו יודעים שלמעשה אנחנו רק מחביאים את הגאווה שלנו. איך להצטנע באמת?
רבי צדוק הכהן נפרד מחסיד הרוצה לעזוב את ארצו ולהגר לאמריקה במילים של קללה מן התורה. מיד לאחר מכן נופל החסיד ומת, אולי בגלל קללתו של רבו ואולי כסמל לנפילה הרוחנית המצפה לו.
מה ענה ר' יהודה אריה אלְתֶר מגוּר לחסיד שהתלונן שגנבו לו את השטריימל?
האם לשתף פעולה עם החברה האנושית, אף שהיא מלאה ב"שיגעון"? בשאלה זו עוסק המשל על התבואה שסיפר רבי נחמן מברסלב.
השאלה הרגילה "מה שלומך" הופכת בפיו של ר' לוי יצחק מברדיטשוב לשאלה רצינית, הנוגעת לעולם הרגשי והנפשי של האדם
ברגע מסוכן במיוחד שכח הבעש"ט אל כל ידיעותיו. מה שסייע לו לבסוף הייתה אמירה פשוטה של אותיות האלף-בית. האותיות, מרכיבי היסוד הפשוטים, הן שסייעו בעת צרה.
שני יצרים רעים לאדם? מדוע המתין יצר הרע לרבי שזה עתה הגיע לארץ ישראל, אף על פי שהבטיח לו שיישאר בחו"ל?
הילד הקטן חיקה את האופן שבו ר' לוי יצחק מברדיטשוב מתפלל בהתלהבות. הרבי לא נעלב מכך כלל, משום שהילד אולי התחפש עכשיו לרבי, אולם בעתיד הוא יהיה בעצמו רבי חשוב.
מה יעשה חסיד צעיר בבית הקפה? האם ייקח את הכוס - בניגוד לחוקי הצניעות שהוא נוהג בהם - הישר מידה של המלצרית? האם יחצין את עובדת היותו חסיד, או שיעדיף להצניע זאת?
מתי האדם נותן משמעות ללבוש? בגדי כמורה הפכו לבגד של מצווה ולחפץ מקודש בסיפור שסופר בשמו של רבי נחמן מברסלב
מדוע נקרא אחד הימים שלפני חג השבועות "יום המיוחס", ומה למד מכך ר' חיים מצַאנְז על כבודם של אנשים מיוחסים?
מיהו מיוחס? ברוח מבודחת מסביר ר' נפתלי מרופשיץ איזו תועלת צומחת לו מהיותו "מיוחס", בנם של צדיקים ותלמידי חכמים. באותו האירוע התגלה גם אדם פשוט, שהוא "מיוחס" לא פחות...
למה לקחת מעני את המעט שיש לו? ר' לוי יצחק מברדיטשוב לוקח למגיד מקוז'ניץ את המעיל דווקא כשקר בחוץ, ומלמד אותו לגלות את מה שיש בו
האם העיר מֶז'יבּוּז' קיימת בעולם? ר' גרשון מקיטוֹב אינו מתפתה להאמין למה שנאמר לו בחלומו, ומתעקש שמז'יבוז' קיימת. כך הוא ניצל ממוות וחוזר אל המציאות.
מתי בושה היא דבר חיובי ומתי היא דבר שלילי? נער ביישן בן ארבע עשרה מקבל שיעור לכל החיים מהרבי מקוצק
הר' מקוצק חוזר לעיר שבה גדל ובוחר לבקר דווקא את הרב שלימד אותו את הבסיס - אותיות וקריאה בחומש, ולא את הרב שלימד אותו פירושים מתקדמים.
אל ר' ישראל מרוז'ין מגיע אחד החסידים כדי לשאול בעצתו. הוא רואה מולו אדם נטול זקן, ולא מעלה על דעתו שמדובר ברב עצמו. סיפור על דעה קדומה.
תכריך של כתבים סודיים הגיע אל הבעל שם טוב, בעודו נער צעיר. כתבים אלו נמסרו לו על ידי דמותו המסתורית של ר' אדם בעל שם, והם גם שגרמו למות בנו של ר' אדם.
שינויים דרמטיים יכולים להתרחש בחייו של האדם ברגע אחד. בן רגע ניתן להפוך מעשיר לעני ולהפך, או לאבד את האמונה ולשוב אליה. חסיד ספקן אחד חווה זאת על בשרו
מה שואלים את האדם לאחר מותו? תשובתו של ר' זושא מאניפולי עוסקת בשאלה זו ולמעשה בשאלה כללית הקשורה בתכלית חייו של אדם.
על יהודי לזכור את הכוח שנמצא בידו ולהשתמש בו בעת הצורך, בלי להתבייש. כך מסביר הרבי מרוז'ין לאחר שהתבקש "לצוות" משהו על אלוהים בעצמו.
מה רע בלהיות אדם פשוט? מדוע צריך דווקא לשאוף גבוה ורחוק? סיפור זה בא ללמדנו כי מי ששאיפותיו קטנות ומצומצמות, גם אותן הוא לא יצליח לממש.
אם אומרים שאתה "רבי" - סימן שאתה צריך לקחת אחריות! היהודי הקדוש לא ראה את עצמו כרבי, אך נאלץ בעל כורחו לשמש כאדמו"ר ולעוץ עצה ליהודי במצוקה.
ר' שמחה בונים לא היה רוצה להתחלף עם אברהם אבינו. וכי מה יועיל הדבר? הוא שואל
גופתו של אברך שהתאבד רגע לפני התנצרותו נמצאה תחת רצפת מנזר. הטובה שעשה אותו אברך עם החסידים חייבה אותם להשיב לו טובה, ולסייע במציאת גופתו.
מדוע עוכבו תקיעות השופר? בנו של האציל הפולני פוטוצקי החליט להתגייר כנגד כל הסיכויים, ואף שילם על כך בחייו. מותו עיכב את תקיעת השופר בבית מדרשו של ר' אלימלך מליז'נסק.
החתונה שערכו לנכדיהם ר' ישראל מרוז'ין ור' הירש מרימנוב הפגישה בין שתי משפחות שונות מאוד זו מזו. משפחתו של ר' ישראל היא כנראה המשפחה המיוחסת ביותר בעולם החסידי, ואילו משפחתו של ר' הירש היא משפחת חייטים פשוטה. כיצד הכריזו השניים על ייחוס אבותיהם?
מיהו קצין המשטרה המסתורי, המנסה לשכנע את החסיד לקרוא לענפי ההושענא - ענפים? והאם טוב עשה חסיד שלא שמע לו?
מדוע אהב המלך דווקא את הציור שנעשה על הקיר הרביעי שבהיכל ארמונו? והאם ל"ייחוס אבות" יש בכלל משמעות?
של מי המרגלית? בסיפורו של ר' נחמן, אדם עני מוצא מרגלית יקרה בתוך טיט. אף שזו אובדת לו במהלך מסעו, מצליח האיש לשרוד ואף להתעשר רק בזכות השליטה ברגשותיו.
"בעל הבית" המתואר בחיזיון-חלום של ר' נחמן מברסלב פוגש אורח מסתורי. הוא מוצא את עצמו, עם האורח, בשני מקומות שונים בו בזמן.
כשעצר באיסטנבול בדרך לארץ ישראל, התנהג ר' נחמן מברסלב בצורה משונה מאוד ולא מכובדת. כך גם נהג במפגש עם צדיק חסידי שנקלע למקום. מדוע התנהג כך?
המשרת מרגיש בבית כל כך עד שהוא מרשה לעצמו להתנסח במילים של בעל הבית ולדבר בשמו. על פי הרבי מוורקי, זהו משל על משה שנתן את התורה.
מתי ניגון נחשב לחלק מהותי באדם המסמן את הזהות שלו? בסיפור זה מתאר הנשיא השלישי של מדינת ישראל, זלמן שז"ר, את הפרידה המרגשת שלו מסבו החסיד, ערב עלייתו לארץ כחלוץ צעיר, ואת ה"מתנה" השימושית שהעניק לו הסב.
למה לסבול? ר' יצחק מוורקי סייע לחסיד שהיה טרוד בענייני ציבור כיצד להגיע אל המנוחה והמרגוע. כדי להגיע לשם אין להפחית את העומס המוטל על החסיד אלא להפך - על החסיד להבין ולהשלים עם העובדה שזהו תפקידו בעולם.
סוס נשאר סוס, גם אם הוא מקושט בתכשיטים ויש לו היסטוריה מפוארת. במשל של הרבי מצאנז הוא מסביר לאדם בעל ייחוס מפואר, מדוע אישיותו אינה נמדדת על פי ייחוסו
הרבי מצַאנז למד אצל הרבי מרוּפְשִׁיץ אבל לא קרא לו "רבי". הסיבה לכך היא שהרבי מרופשיץ היה עמוק מדי עבורו, והוא לא הצליח לרדת לסוף דעתו.
כיצד הוציא ר' משה לֵייבּ מסַסוֹב את נשמתו, ומדוע סירב ברגעיו האחרונים לקיים את דברי התלמוד?
הצלה במילה. סיפור יהודי עממי, המזכיר את סיפור מגילת אסתר ומעשי-חצר עממיים אחרים. סיפור זה נמסר כאן מפיו של ר' נחמן מברסלב.
ר' יצחק מוורקי למד דבר חשוב מכפרי שאירח אותו - הבט תמיד רק על עצמך. משפט זה מלווה את ר' יצחק בהמשך חייו.
ר' יהודה צבי מסטרֵטין פתח את חולצתו והצביע על לבו. בכך הוא הסביר מה למד מרבו ה"שַׂרַף".
מיהו "השרף" (המלאך), וכמה פרצופים יש לו? התשובה לכך יוצאת מהשאלה אם להתבדל או ליצור קשר עם כל אדם.
הרבי מגור מסביר מדוע דווקא יהודים שפרקו עול מצוות הפכו להיות נבחרי הציבור של ורשה, בשעה שרוב היהודים שבה אינם כאלה.
מה עדיף לבקש מאבא? אחד המשלים הנודעים שסיפרו החסידים עוסק בבן מלך ששכח מה עליו לבקש. מסיפור זה למדו החסידים על כוחו של האדם ועל הציפיות הגבוהות שעליו לתלות בעצמו.
דווקא כשהיה במחיצת הרבי, קשה היה לחסיד הצעיר להסביר לעצמו מה הוא מקבל ולומד. לפעמים רק לאחר זמן ניתן להבין מה התרחש ואיזה שינוי התחולל.
מדוע לא שמע החסיד בעצת רבו, שביקש ממנו לעזוב את החסידות? והאם המחיר הזוגי ששילם על כך אכן משתלם?