הבעל שם טוב

הבעל שם טוב

הבעל שם טוב [הבֵּעְשְׁ"ט, רבי ישראל בן אליעזר, אוֹקוּפּ 1698? – מֶז'יבּוּז' 1760]
מחולל ומייסד תנועת החסידות.

קורותיו של הבעל שם טוב לוטות בערפל ורק פרטים מעטים ידועים אודותיו בוודאות.
על פי המסורת החסידית, ר' ישראל נולד להוריו העניים אליעזר ושרה לעת זקנתם. בילדותו התייתם מהוריו והתפרנס בצעירותו כעוזר למלמד תינוקות, כשומר בית המדרש וכשוחט.
בשלב מסוים עבר הבעש"ט להתגורר בעיירה ברודי ושם נשא לאישה את חנה, אחותו של ר' גרשון מקיטוב. בתקופה זו התבודד הבעש"ט בהרים, והתפרנס כנראה מכריית טיט ומכירתו (סיפורים: אני? רק הונגרי, מעיין הפלאים).

בשנות השלושים לחייו החל הבעש"ט להתגלות כצדיק, כמורה רוחני וכ"בעל שם" – אדם שמומחיותו בריפוי על ידי לחשים, קמעות וסגולות ושימוש ב"קבלה מעשית" (סיפור: האקסטרה של הבעל שם טוב). "בעלי שם" נוספים נודעו לאורך הדורות במזרח אירופה.
באותן השנים עבר הבעש"ט להתגורר במז'יבוז, ושם החלו להסתופף סביבו תלמידי חכמים, רבנים, מקובלים, מגידים ונגידים. מכאן ואילך, לצד העיסוק בקבלה והשימוש בשמות קדושים, קמעות וסגולות, פיתח הבעש"ט רעיונות חשובים, שהיוו את הבסיס לתורתה של התנועה החסידית.
מהבעש"ט עצמו לא נותר שום חיבור שיטתי כתוב, ותורתו הובאה בספרי תלמידיו.
הבעש"ט ביקש להעלות את ערכם של פשוטי העם, ולשיטתו אפילו יהודי פשוט עשוי להגיע למדרגה גבוהה ולהיות חשוב לפני הקב"ה לא פחות מתלמידי החכמים והמקובלים (סיפור: החליל). הבעש"ט נודע בנדודיו ובמסעות רבים שערך, בהם בא במגע הן עם נכבדים והן עם פשוטי העם (סיפור: איך מכינים גרביים).
לפי הגותו של הבעש"ט, אמונה תמימה, התלהבות ודבקות מעומק הלב מביאות למצב הדתי הנעלה ביותר. הוא עצמו נהג להתפלל בהתלהבות יתרה, ונודע בתפילתו האקסטטית.
עיקרון חשוב בתורתו של הבעש"ט הוא תפקידה של השמחה והיחס אל הגשמי והחומרי. לדבריו, כדי להתעלות ולהידבק בה' אין צורך דווקא בסיגופים ובתעניות, אלא אפשר לעבוד את האל גם באמצעים גשמיים, אפילו על ידי אכילה ושתייה ובלבד שנעשות מתוך כוונה לעבוד את ה'. בנוסף, הבעש"ט עסק בתפקידה של השמחה, המהווה יסוד מרכזי בעבודת ה' (סיפור: אשתי אהובתי בואי ונרקוד).
הבעש"ט נודע כ"צדיק" שעמד בראש קבוצת תלמידים נאמנים. תפקיד זה כונה בדורות שלאחר מכן גם "רבי" או "אדמו"ר". הצדיק החסידי אינו רק סמכות הלכתית ורבנית, אלא דמות שאליה ניתן לפנות גם בנוגע למצוקות חומריות, נפשיות ורוחניות.
בין תלמידיו נודעו רבי דב בער "המגיד ממזריטש" – יורשו בהנהגת תנועת החסידות, רבי יעקב יוסף הכהן מפולנאה – תלמידו הקרוב של הבעש"ט ומי שפרסם את הספר החסידי הראשון, רבי פנחס מקוריץ, רבי יחיאל מיכל מזלוטשוב, ור' מאיר הגדול מפרמישלן – שכיהנו כאדמו"רים לאחר הסתלקותו של הבעש"ט, ועוד.
הבעש"ט הותיר אחריו בן בשם צבי, ובת בשם אדל – סבתו של רבי נחמן מברסלב.

על מי יכול להישען בית הכנסת? אומן בעל מלאכה, המתפרנס ממלאכתו בחריצות ובצניעות הרשים מאוד את הבעל שם טוב, שראה בו את מי שעליו נשען בית הכנסת כולו.
מדוע אין אנו זוכים היום ליכולות הרוחניות והמיסטיות שהיו מצויות בדורות הקודמים? האם הדבר מעיד על כך שלא התאמצנו מספיק?
ר' יצחק מוורקי סבל בצעירותו מאשתו, ולא רק הוא אלא גם המשרתים בבית. כששאל את רבו מה עליו לעשות, השיב לו: "אמור לעצמך". אם תשתנה, גם היא תשתנה.
מדוע צחק כל כך הבעש"ט? כורך ספרים עני ואשתו זכו לבן לעת זקנתם בגלל ריקודי שמחה שרקדו בשבת קסומה אחת. אל הריקוד הצטרפו גם המלאכים שבשמים.
מדוע שאיפת טבק כמעט גרמה למותו של אחד החסידים, וכיצד התבטלה הגזֵרה על ידי מחשבה טובה?
בשל מה זכה ר' אליעזר, אביו של הבעש"ט, שייוולד לו בן צדיק כזה? ואיזו מידה נוספת של ר' אליעזר באה לידי ביטוי בקבלת האורח בשבת?
כיצד נערך הבעש"ט למותו המתקרב? ומדוע סירב לתקן את נשמתו של מת שהגיע לפניו?
איש משונה לבוש מעיל לוטש את עיניו אל הילד המוכשר. האימא שנבהלת מרחיקה את בנה, ואינה יודעת כי זהו הבעש"ט המרעיף ברכה על הילד, שעתיד להיות תלמידו.
מדוע ננטש התלמיד לבדו ביער, ומה למד בביתו של הזקן שאליו נקלע?
גם מצוות ומעשים טובים עשויים להיות "מעשה שטן", והכול בגלל גאווה והתרברבות. בעזרת חלום הבעל שם טוב ותלמידו ר' זאב מסייעים לאדם יהיר להבין את הטעות שבמעשיו
"כל מה שאדם עושה - לעצמו הוא עושה". תובנה זו עולה ממשל של הבעל שם טוב על מלך שניסה לפגוע באדם עני, וכמעט שילם על כך בחייו
כיצד נראה אליהו הנביא? מדוע הרבי לא גילה לתלמידיו שהאיש שמסר לו את מקטרתו הוא אליהו?
גרסה קדומה
האם אמנם קיים אוצר מתחת לגשר? זוהי הגרסה הקדומה לסיפור הנודע על האיש המחפש אוצר במקום רחוק מביתו.
אדם עשיר ותלמיד חכם כמעט נשפט למיתה בידי שמים מפני שלא הבחין בשני אנשים חשובים. האחד הוא נושא-המים העני, שהיה עסוק כל ימיו בקריאת תהלים. והאחר הוא הבעש"ט, שהעשיר לא טרח לנסוע להכירו.
מניין יודע הבעש"ט, בלי כל הכשרה מקצועית, את מלאכת הרפואה? ומדוע, גם כאשר הטיפול שהציע הבעש"ט לא עזר, סירב החולה לקרוא לרופא אחר?
איך הפך הבעש"ט לגורו של שודדים? בתקופה שלפני התגלותו של הבעש"ט, בעודו מתבודד בהרים, הראשונים לזהות את כוחו היו השודדים שהתגוררו שם.
מהו יתרונו של הגרזן על פני צרור המפתחות? ומדוע גרם הבעש"ט לתלמידו, ר' זאב קיציס, שיאבד את הפתק שהכין לקראת תקיעת השופר?
קבוצת השודדים מכירה דרך קיצור סודית אל ארץ ישראל. הבעל שם טוב עומד בפיתוי, ולא הולך אתם בדרך שהייתה מביאה אותו לידי סכנה גדולה.
למה שכח ר' וולף קיציס את התשובה הנכונה בזמן הכי משמעותי לגאולה? איך תבוא הגאולה אם לא נדרוש אותה?
מי שלא שומע את המוזיקה לא יבין לעולם את הרוקדים - משל על הר סיני
כיצד הועילה נגינת החליל של נער תמים וחסר השכלה לתפילתו של הבעל שם טוב? האם שריקה או אולי אפילו ריקוד יכולים לבוא במקום תפילה?
כיצד גרם הבעש"ט לנכדו לשוב אל דרך החסידות, ומדוע לא הקדיש הבעש"ט את זמנו ללימוד תורה בהתמדה?
כולנו פוחדים מן הבושה וחרדים לכבוד שלנו. הבעל שם טוב פחד יותר מהגאווה. לכן, כשראה את קבלת הפנים המכובדת שהוכנה לו בעיר שהגיע אליה - פנה לשחק עם הסוסים
חסיד שבא להוכיח את אנשי העיר על חטאיהם הפך עד מהרה לחוטא בעצמו. משל של הבעל שם טוב על הסכנה שבדברי תוכחה.
בסיפור חסידי מפורסם זה, הולכים החסידים ומתרחקים, מדי דור, מיכולותיו המיסטיות של הבעש"ט, ובכל זאת יש להם את הסיפורים - שהם בעלי עוצמה שאינה פחותה מזו שהייתה בידי הבעש"ט.
הנאמנות למצפון ולוודאות הפנימית עומדת למבחן. למרות האיום של הבעש"ט כי יפסיד את חלקו בעולם הבא, סירב ר' יחיאל מיכְל מזלוֹטשוֹב לקבל עליו תפקיד רבני שלא חשב שמתאים לו.
מדוע גרם הבעש"ט שישתכח הנס שעשה, ומדוע שכחה זו נחשבת לפלא גדול אף יותר מן הנס הראשון?
הסוכה לא כשרה, אז מה? עגלון שרצה לקיים את מצוות אכילה בסוכה המציא פטנט מקורי - הוא הפך את כובעו לסוכה אישית זעירה.
נשמתו של אדם שהלך לעולמו בלי שפרע את חובו מתגלגלת בתוך הסוס האהוב ביותר על אחד מחסידי הבעש"ט. הבעש"ט מפענח את הסיפור ופועל לגאולת אותה נשמה.
מדוע לא זכה החסיד שצם לגילוי אליהו כפי שהבטיחו הספרים הקדושים? מהו הצד הסוסי שיש בכל אדם?
סיפור בתוך סיפור בתוך סיפור על ילד שלא ידע להתפלל אך בכיו העמוק הפך לתפילה שכאילו יצאה מהסידור וקרעה את השמים. הצדיק שדווקא ידע להתפלל, השתמש אף הוא באותה השיטה.
על הכוח שבסיפור משותף. איזה סוד נורא החביא הגביר היהודי, ומה הייתה כפרתו? סיפור מופלא רודף סיפור מופלא במעשה בלתי נתפס שגיבורו הבעל שם טוב.
ידוע שהחסידים מחשיבים את השמחה בעולם הזה, אך האם מותר לאדם לוותר על חלקו בעולם הבא תמורת השמחה?
העיוורון מוליד התלהבות. במשל שסיפר הבעל שם טוב, המלך מעוור את עיניו של נגן הכינור כדי שינגן מתוך התלהבות. משל מורכב זה קיבל פירושים חסידיים על אודות התחדשות והתרגשות בתפילה.
סיפור המפגש בין המגיד ממֶזְרִיטְשׁ לבעש"ט הוא סיפור סמלי. זהו מפגש של תלמיד חכם הבקי בנגלה ובנסתר עם עולמה החדש של החסידות.
מה משמח בלהפסיד את גן עדן? הבעל שם טוב שמח לגלות כי נשללה ממנו הזכות להיות בגן עדן. כך הוא יכול לעבוד את אלוהיו באמת, ולא מתוך ציפייה לגמול גשמי או רוחני.
מדוע אנשי העיר לא הצליחו לתפוס את העוף המפואר שעמד על ראש העץ? מה הקשר בין אותו עוף לאהבה שבין איש לחברו?
אישה עקרה באה אל המגיד מקוזניץ' כדי לקבל ברכה להולדת בן, אך אינה מקבלת אותה. מדוע סירב הרבי להעניק לה את הברכה? ואיזה מאמץ צריך לעשות המתברך?
אפילו דבר הנראה קר וקפוא כקרח יכול להשתנות, להידלק ולבעור באש.
נער צעיר חש, לאחר ששמע דברי תורה מן הבעש"ט, כי עוד מעט יגיע המשיח. הוא מגלה כי כל התלמידים הבוגרים ממנו גם חשו בכך, והם מתקבצים יחד בהתרגשות.
משה פאסטוך הוא רועה תמים העובד את השם בהתלהבות ומסירות נפש. משה, ר' מאיר מפרימישלן והבעש"ט ניסו להביא את הגאולה ולנצח את השטן, וכמעט הצליחו בכך
מדוע הבעש"ט לא זיהה את דבריו בכתבי תלמידו? מה קורה לדברים שבעל פה כשהם הופכים לתורה שבכתב?
הבעל שם טוב "אמר את האמת", ואילו אנחנו, כל מה שאנחנו יכולים לעשות הוא לפחות לדעת שאנחנו דוברי שקר. כך מתאר ר' יעקב יוסף מאוסטרהא את התמעטות הדורות.
אף שהבעל שם טוב אינו מחזיק את ספר התורה בידו, אחד התלמידים מזהה כי הוא מחזיק את המהות הרוחנית של התורה, ואינו צריך את הספר בצורתו הפיזית
החסיד שאיחר להגיע לרבו לתפילת יום הכיפורים נותר לבדו בשדה מריר ומאוכזב. אך רבו מגלה לו שמה שהחשיב ככישלון נועד להגשים מטרה חשובה.
ר' יצחק אייזיק מקַאליב ידוע כחזן בעל קול נעים והוא מתבקש לשיר את הפיוט "ונתנה תוקף" להנאתה של אשת מארחו. בתגובה הוא מביא סיפור על הבעל שם טוב, ובכך רומז מדוע לא ייענה לבקשה.
הבעל שם טוב ראה כיצד אדם פשוט מצליח להפוך מילים של עונש וקללה לברכה גדולה על ידי פירוש שגוי למשמעות המילים. בכך גרם האיש לברכה גדולה ולשפע של גשם
ברגע מסוכן במיוחד שכח הבעש"ט אל כל ידיעותיו. מה שסייע לו לבסוף הייתה אמירה פשוטה של אותיות האלף-בית. האותיות, מרכיבי היסוד הפשוטים, הן שסייעו בעת צרה.
מהי הבדיקה הכי מהימנה לדופק? בתחרות שערך הבעש"ט עם רופא מפורסם התברר כי הרב מאבחן דברים שרופא רגיל אינו מסוגל לראותם. בכך גם מגדיר הבעש"ט מחדש את ההבדל שבין "חולי" ל"בריאות" ואת תפקידו של הרופא.
ממה היו עשויות החומות שהציב המלך סביבו? משל חסידי חשוב זה מתאר כיצד מי שפועל מתוך אהבה ותשוקה יכול לעמוד בניסיון ולפרוץ מחסומים דמיוניים.
סיפור זה הוא אחד משיאי יצירתו של ר' נחמן מברסלב, ויש בו נושאים מרכזיים שבהם עסק ר' נחמן - ההתמודדות עם הייאוש וחשיבות ההתבודדות, העמידה כנגד מניעות והתנגדויות, הפרישה אל היער ועוד.
ר' נחום מצ'רנוביל חש חמימות נעימה כשהוא נמצא בעירו של הבעש"ט, למרות הקור העז השורר בחוץ. הסיבה לכך היא האוויר החם שהביא לשם הבעל שם טוב מארץ ישראל.
מדוע הצטער הבעל שם טוב? האם על אשתו שנפטרה, או שמא על דברים אחרים שאבדו לו עם פטירתה?
איך גזרה מתבטלת? הגזרה הרעה שנגזרה בשמים התבטלה, בין השאר, בזכות טעות בקריאת מגילת אסתר.
צאת נשמתו של אדם היא רגע של עצבות שבו אדם רוצה להתנחם בקרב אוהביו. אבל יציאת הנשמה היא גם סמל
האם העיר מֶז'יבּוּז' קיימת בעולם? ר' גרשון מקיטוֹב אינו מתפתה להאמין למה שנאמר לו בחלומו, ומתעקש שמז'יבוז' קיימת. כך הוא ניצל ממוות וחוזר אל המציאות.
ברגע שנטל הבעש"ט את ידיו לסעודה השלישית ידע כי שותפו הרוחני - ר' חיים בן עטר המכונה "אור החיים", נפטר בארץ ישראל. במוצאי השבת הסביר לתלמידיו כיצד יכול היה לדעת זאת
תכריך של כתבים סודיים הגיע אל הבעל שם טוב, בעודו נער צעיר. כתבים אלו נמסרו לו על ידי דמותו המסתורית של ר' אדם בעל שם, והם גם שגרמו למות בנו של ר' אדם.
מדוע צחק הבעל שם טוב על תלמידו וידידו רבי נחמן מהורדונקה, ומה הבעיה באמירתו של ר' נחמן כי "הכול לטובה"?
איך באמת מכופר חטא? רק לאחר שהתנסה ר' מיכְל מזלוֹטְשוֹב בחילול שבת הבין מה חש אדם שחטא. על ידי כך גם למד מהי הדרך הנכונה לכפר על חטא שכזה.
כיצד סייעו החסידים ליציאת הלבנה מתוך העננים?
מה רע בלהיות אדם פשוט? מדוע צריך דווקא לשאוף גבוה ורחוק? סיפור זה בא ללמדנו כי מי ששאיפותיו קטנות ומצומצמות, גם אותן הוא לא יצליח לממש.
אדם פשוט, בור ועם הארץ, זוכה לברכה של הבעש"ט אף שאינו ראוי לכך. הברכה ממשיכה ונאמרת גם בדורות הבאים, אולי בשל תמימותו של האיש
צדיקים חסידים רבים היו ידועים בהתנתקות מהסובב אותם לטובת שוטטות בעולמות עליונים. אך לפעמים מטרת ההתנתקות הייתה לעזור לאדם שנמצא בצרה
מה למד הבעל שם טוב מן הדרך שבה מלמדים ההורים את ילדם ללכת? וכיצד מסמל הדבר את הקשר אל הקדוש ברוך הוא?
החטא הפך לזרע שהביא לצמיחתו של פרדס שלם. כך הבין ר' יעקב יוסף מפולנאה בחלומו - כדי לעקור את החטא מן השורש עליו להפוך לחסיד ולבוא אל הבעש"ט.
אמונה יוצרת מציאות. חסיד ישיש, מתלמידי הבעל שם טוב, מספר לחסידים צעירים כיצד אירע לו נס מכוח האמונה ברבו.
האם סיפורי הפלאות שסופרו על הבעל שם טוב הם אמיתיים? האם "להאמין" להם? כיצד יש להתייחס לסיפורי חסידים? האם "אמונה" בסיפור משמעה קבלתו כאמת לאמיתה?
בתחרות כישוף שנערכה בין הבעש"ט ובין מכשף איוֹם ניצח הבעש"ט. במהלך התחרות הסביר הבעש"ט כי ניתן לנצח את המכשף גם בלי להשתמש בכישופים אלא בעזרת תפילה והרהורי תשובה
איפה הצדק? על הנסתר שמעבר לנגלה. הבעל שם טוב מלמד את המגיד ממֶזְרִיטְשׁ כיצד להתבונן במציאות.
מדוע ביקש הבעש"ט מרעייתו לפנות ישירות אל החסידים כדי שיפסיקו לשתות ולרקוד? מדוע הרעייה המשיכה להביא לחסידים עוד יין, במקום לשלחם הביתה?
כיצד זכה גוי עני בברכת הבעל שם טוב לעושר ולאריכות ימים? ומה רומז הבעש"ט בסימן שהוא נותן לגוי לאריכות ימים?
מדוע תיאר הבעש"ט את העיסוק בשבחי הצדיקים כ"מעשה מרכבה", ומה התכוון לומר בכך?
משל זה מעמת את הקוראים עם היתרונות והכשלים בראיית המציאות כהווייתה. מה ההבדל בין סבל לאטימות, בין תודעה לשכחה ובין פיכחות לשכרות?
כיצד ניצל הבעש"ט ממוות? רבי זאב קיציס (קיצֶס) מסייע לאיש עני להיאחז בחיים. בכך היטיב גם עם עצמו וגם עם רבו הנערץ. מתברר שגם פעולה שנעשית מתוך שיקול של רווח אישי, עשויה להתגלות כרבת משמעות וערך.
הבעל שם טוב עוזר לזוג עני לזכות בבית אחוזה למרות שאין לו כלום. הזוג שנותן מעצמו זוכה לבית. מה היא מתנה, ומה שכרה.
מה מסוגל לחולל ניגון? האם בכוחו של הניגון, לחבר בין עולמות מנוגדים?
במשפט רווי הומור מאשר רבי ישראל מרוז'ין את הסגולה המקובלת בציבור, לספר סיפורי צדיקים, ובה בעת מבטל אותה. למה התכוון?
באמצעות סיפורים משך אליו הבעש"ט את כל בני העיר, ובעיקר את רב העיר, מי שהפך להיות תלמידו הגדול - ר' יעקב יוסף מפולנאה
מורה שמבין שאין עצה איך להיפטר מהגאווה ראוי להיות מורה ורב. זו העצה שנתן הבעל שם טוב לתלמידיו כיצד לבחור מורה לאחר פטירתו
מרוב דבקותו באל התקשה הבעל שם טוב לשוחח עם בני אדם. דווקא קשריו בעולמות העליונים סייעו לו להתחבר לעולם החברתי הרגיל.
חלום מהגיהינום. כיצד מצא הבעל שם טוב את עצמו במקום שבו היה ישו הנוצרי? והאם הצליח לתקן את נשמתו החוטאת של משיח השקר שבתאי צבי?
מדוע פסקה התענית להיות דרך לעבוד בה את הבורא, וכיצד בכל זאת ראוי להתענות, כפי שעשה הבעש"ט?
הבעש"ט מתרגל סוחר עשיר בגמישות מחשבתית, באמונת חכמים ובאמונה באדם. רק אחרי שהסוחר מתקן את עצמו, ואפילו פוגש את יונה הנביא, הבן שלו שהיה פרא אדם הופך להיות תלמיד חכם
איך כעס יכול לשנות פנים? הבעל שם טוב לא הצליח לזהות אדם שהכיר, בגלל הכעס ששינה את פניו של האיש. מדבר זה למד הבעש"ט עצמו כיצד עליו להתנהג.
מה צריך לכוון בתפילה, והאם כל אדם מסוגל להגיע לכוונות עליונות מבלי להיפגע?
הבעש"ט מתנבא ומתאר את המצב שיהיה בדורות הבאים - אדמו"רים ורבנים רבים כמו ארבה, והם אלו שיעכבו את הגאולה.
ריבלֶה - אישה מעשית, עצמאית ודעתנית - מנצחת את הבעש"ט בוויכוח הלכתי ומוסרי. היא אינה מוותרת לו על דרישותיה ואינה נבהלת מטענותיו נגדה
מה בין המגיד ממזריטש ובין רבו הבעל שם טוב - למה הם לא מתפללים ביחד?
כיצד הצליח הבעש"ט לרפא חולה בזמן שהרופא הרים ידיים?
מהי רשימת הניאוף שראה הבעש"ט בגיסו? הבעש"ט בראייתו הרוחנית מבחין כי גיסו לא עמד בנדר שקיבל על עצמו לפרוש מאשתו, ורק לאחר תיקונים שעשו השניים, הוסר מעל הגיס אותו סימן ניאוף שמימי.
ניאוף במחשבה. למה הופיעו שדים בעזרת הנשים והפחידו את המתפללות? כיצד פעל הבעל שם טוב, ומדוע לא הצליח לתקן את הנזק שנעשה?
השולחן של הבעל שם טוב כבר בן מאה שנה, אך דבר זה אינו מרשים את הרבי מקוצק. הוא מחפש את הדבר החדש, ודווקא בכך מוצא דבר עתיק הרבה יותר
שיכור מוּעד מתגלה כצדיק שכל גזֵרותיו מתקיימות. והכול בגלל מצווה אחת שקיים ברגע קריטי בחייו.
גדליה - אדם מגושם בעל תיאבון בלתי נגמר - הוא מי שיהיה שכנו של הבעש"ט בגן עדן. והסיבה - אכילתו נועדה למטרה חשובה, ולא לשם השבעת תאבונו בלבד.
מדוע לא הצליח ר' יצחק מדרוהוביץ' להירדם מיד כהרגלו, וכיצד הביא הדבר לפגישה הראשונה שלו עם הבעל שם טוב?
הבעש"ט מגלה חזן מפתיע, המתפלל את תפילת הווידוי בניגונים עליזים ומבקש מחילה מתוך שירה ושמחה. הבעש"ט שומע את הסיבה לכך ומתפעל מן החידוש שבדבר.
תיאור של רגעי חייו האחרונים של הבעש"ט בעולם. עם עצירת השעונים נעצרים חייו
בן המלך התאווה לזונה, ודווקא בשל כך הפך מטיפש לחכם. משלו המעמיק של הבעל שם טוב עוסק ביכולת לתעל תאווה גסה למטרה נעלה וחיובית.
המתנגדים לחסידות גרמו למאסרו של ר' שניאור זלמן מלאדי, אך "מתנגד" אחד סייע לשחרורו. אז נפגש ר' שניאור זלמן עם רבני המתנגדים והוכיח להם את למדנותו הגדולה. בכך הסיר את סטיגמת הבורות שהדביקו לחסידים.
הבעש"ט מסייע לתלמיד חכם שהפך לצפרדע ענקית. מתברר שהכול התחיל בגלל חטא קטן, שגרם לבסוף לאיש לעבור על כל התורה כולה