סיפורי חסידים בנושא: לימוד תורה

לימוד תורה

מהמצוות המרכזיות והחשובות ביהדות.
לימוד תורה הוא מצווה יסודית בדת היהודית. במקרא הציווי הזה מוזכר כמה פעמים, וכן כתוב כי יש לשנן את התורה בכל עת ולהנחילה לדורות הבאים. במשך כל הדורות לימוד תורה נחשב כערך יהודי מרכזי, ונתפס לא רק כמצווה אלא כערך עליון וראשון בחשיבותו.
כבר מתחילת דרכה של החסידות ניכר כי ראשי החסידות מתייחסים באופן שונה וחדש לנושא לימוד התורה ומקומו בחיי האדם. בסיפורים ובאמירות רבות טענו גדולי החסידות כי ידיעת התורה והעיסוק בלימוד התורה אינם מספיקים, אלא יש להוסיף עליהם ערכים יסודיים אחרים – קִרבה אל הבורא, תיקון הנפש, תיקון ההתנהגות ושמחה. בסיפורי חסידים רבים מופיע כי אפילו תלמידי חכמים עשויים להתגלות כמי שלא תיקנו את נפשם, ולפיכך מעלתם פחותה מאדם שלא למד אבל נפשו נקייה ושלמה יותר. ואכן, רבים ממורי החסידות במשך הדורות לא נודעו דווקא כתלמידי חכמים, ולמרות זאת זכו להערכה ולהערצה של חסידים רבים, ובהם גם רבנים ותלמידי חכמים. כך למשל, חלק מתלמידיו של הבעל שם טוב היו ככל הנראה תלמידי חכמים גדולים ממנו, ולמרות זאת ראו בבעל שם טוב את מורם ורבם.
רבי זושא לדוגמה, לא נודע כתלמיד חכם, אך מתואר בסיפורים רבים כמי שלא נופל במעלתו מתלמידי חכמים נודעים ואפילו לא נופל מן הגאון מווילנה שנודע בגדלותו בתורה. גם המושג "לימוד תורה" התרחב בחסידות, וכלל את הדרך שבה יש לעבוד את הבורא, כולל התבוננות כיצד חי הצדיק, והליכה בדרכים טובות וישרות. בשל כך המתנגדים לחסידות סברו שהתנועה פוגעת בערך לימוד התורה, וזו הייתה אחת מן הסיבות המרכזיות למאבקם בחסידות.
עם זאת, החסידים לא הפסיקו ללמוד תורה, ורבים ממורי החסידות היו תלמידי חכמים נודעים או רבנים. בקרב חסידי פולין נודעו קבוצות אחדות שהצטיינו במיוחד בלימוד התורה, ואף ביקרו את החסידים המזלזלים בלימוד. כאלו היו החסידים מענפי פשיסחה, קוצק, גור ועוד. ואכן, בדורות האחרונים של החסידות העמידה התנועה רבנים ידועים, פוסקי הלכה ותלמידי חכמים רבים.

ארבע אותיות נעלמות מספרו של רב חסידי עם פטירתו. היו אלו אותיות שמו של המחבר, שעזבו את הספר עם מותו של מי שכתב אותן
ר' צדוק אינו מודה שהוא יודע את כל הש"ס בעל פה - דבר השמור רק ליחידי סגולה - אלא רק "חצי ש"ס", אבל איזה חצי שרוצים...
למרות היותו מתאים לכך, ר' יצחק מאיר מגור מסרב להיות רבי כל עוד מורו בחיים. הסיבה לכך אינה רק הענווה, אלא רצונו להמשיך להיות "תלמיד" ככל שניתן
גן עדן בלי מצוות? מדוע רבי אלימלך מליז'נסק בטוח כל כך שהוא זכאי להיכנס לגן עדן לאחר מותו - וזאת למרות שהוא מתכוון להודות שלא למד תורה ולא קיים מצוות כראוי?
האם קיימת "חכמת המונים"? ולפיכך - האם אפשר להניח כי מנהג שהוא נפוץ ומוסכם בציבור הוא בהכרח נכון וראוי? ומי הוא ה"ציבור" שיש להתחשב בדעתו?
מדוע רבי יצחק מאיר מגור ישן רק שעתיים בלילה, והאם בכלל ניתן לישון "מהר" יותר מאחרים?
בסיפור שלפנינו ר' שניאור זלמן ניצב בפני פרשות דרכים שדורשות ממנו לבחור היטב את המשך דרכו
ר' ישראל מרוז'ין הוא יתום, ולא נולד לתוך מסורת עמוקה ושורשית שהועברה אליו מאביו ומרבותיו, אבל דווקא עובדה זו מקנה לו חוסן מפתיע
כיצד שכנע ר' שלום מפּרוֹהוֹביטש את קרוב משפחתו הקשיש שלא לגעור בו למרות מעשיו המשונים?
לפעמים יש הכול ועדיין חסר משהו. הדבר היחיד שחסר הוא הניצוץ, האש והנשמה. כך אירע לשני האחים, ר' שמֶלקֶה ור' פנחס, בנסיעה שבה הפכו לחסידי המגיד ממֶזריטְש.
מדוע לימוד התורה של התלמידים לא עלה לשמיים? על תורה לשמה ותורה לשם כבוד
ר' לוי יצחק מברדיטשוב יודע על חסיד המתפלל לפרנסה שתאפשר לו להתמסר לתורה ולתפילה. הוא אומר לאותו חסיד כי ייתכן שהאל רוצה דווקא את התורה והתפילה שבאות מתוך דאגות היומיום
איש עני מבקש את ברכתו של רבי שמֶלקֶה מזַקליקוֹב להיות עשיר, אך אינו יודע שבכך הוא ממיט על הרב אסון. סיפור על כוח גזרתו של הצדיק, ועל הסכנה שבניסיון לשנות גורלות.
מהן חדשות? לא רק סיפורי רכילות ופוליטיקה. לפעמים הידיעה שמישהו במקום רחוק חולק אתנו משהו חשוב היא חדשות.
מהו לימוד תורה? האם רק מה שכתוב בספרים? יראת החטא של החוזה מלובלין מביאה אותו לדרשות שנויות במחלוקת
אדם עשיר ותלמיד חכם כמעט נשפט למיתה בידי שמים מפני שלא הבחין בשני אנשים חשובים. האחד הוא נושא-המים העני, שהיה עסוק כל ימיו בקריאת תהלים. והאחר הוא הבעש"ט, שהעשיר לא טרח לנסוע להכירו.
לשם מה אנחנו מכלים את חיינו במרדף אחר קריירה מכניסה וקידום מקצועי? "הכול בשביל חינוך הילדים" - היא כנראה התשובה הרווחת ביותר לשאלה זו.
כיצד יהפוך רבי ברוך ממֶז'יבּוֹּז' את הגיהינום לגן עדן? ומה משמעותה של אמירה זו לחיים הארציים עלי אדמות?
כיצד השווה הרבי דרשן - המתפרנס מדרשות גנובות - ל"בן סורר ומורה"?
מדוע התייחס הרבי הקשיש והמכובד - ר' אברהם יהושע השל מאפטא - בהערצה כה גדולה אל ידידו הצעיר, הרבי מרוז'ין? מדוע התכופף להרים את חגורתו של האיש הצעיר, שלא נודע כתלמיד חכם?
כיצד גרם הבעש"ט לנכדו לשוב אל דרך החסידות, ומדוע לא הקדיש הבעש"ט את זמנו ללימוד תורה בהתמדה?
כיצד לומדים חסידות? בסיפור זה מנסה חותנו של ר' לוי יצחק מברדיטשוב להבין מה הם 'חומרי הלימוד' שמהם למד חתנו הצעיר להיות חסיד.
ר' לוי יצחק מגלה כי היצר הרע שלו הוא בן דמותו. הוא מבין כי גם במעשיו הטובים, בלימוד התורה שלו ובחסידות בה הוא נוהג, נוכח היצר הרע.
מה צריך ללמוד עוד אדם שלמד כבר את כל התלמוד? אדם שסיים את הש"ס בא אל הרבי מקוצק ששואל אותו שאלה בלתי צפויה.
לימוד שכלתני או חוויה רגשית? כשהבין היהודי הקדוש מפשיסחה מה פירוש הדבר שיש אלוהים, נשרו שיניו מרוב אימה.
החוזה מלובלין מתנבא על מותו של אחד מחסידיו. האם נבואתו יכולה להתגלות כטעות מרה?
לר' שמחה בונים נגרמה בושה גדולה, ולמרות זאת הוא נישק באהבה את מי שבייש אותו. כיצד ייתכן הדבר?
סיפור המפגש בין המגיד ממֶזְרִיטְשׁ לבעש"ט הוא סיפור סמלי. זהו מפגש של תלמיד חכם הבקי בנגלה ובנסתר עם עולמה החדש של החסידות.
כיצד היה דורש רבי יצחק מווּרקי את פסוקי התורה בדרך המדרש? ומדוע לא יכלו החסידים להכריע מה בדיוק אמר בדרשתו?
רב בבית המרזח? תארו לעצמכם אדמו"ר חסידי מחופש רוקד עד אור הבוקר במסיבה של צעירים הוללים. הייתכן שהוא לא אחר מאשר רבי משה לֵייבּ מסָסוֹב? ומה בדיוק מחפש שם חסיד זה?
מדוע שאג הרבי? ר' שלום מבֶּעלז פירש לחסידיו מדוע הכריזו בני ישראל "ה' אחד" בשעת קבלת התורה, ואף הדגים באופן מבהיל ובלתי נשכח את פירוש הדבר.
מדוע הבעש"ט לא זיהה את דבריו בכתבי תלמידו? מה קורה לדברים שבעל פה כשהם הופכים לתורה שבכתב?
אף שהבעל שם טוב אינו מחזיק את ספר התורה בידו, אחד התלמידים מזהה כי הוא מחזיק את המהות הרוחנית של התורה, ואינו צריך את הספר בצורתו הפיזית
סֵבֶל או סבלנות? החוזה מלוּבּלין הכריח את תלמידו להפוך ל"מלמד" פשוט של ילדים בכפר קטן. בזכות כך למד התלמיד משהו על כוחה של סבלנות - תורה שתלווה אותו כל חייו.
מה גרם לאיש ההשכלה לשנות את דרכו? לפעמים אנחנו ממש בטוחים בצדקת דרכנו. רבי לוי יצחק מבַּרְדִיטְשׁוֹב מציע שלא נהיה "צודקים" מדי, ונשאל מדי פעם את עצמנו - ומה אם אני טועה?
מה ראה ר' שלום מבעלז שגרם לו להפסיק לעשן מקטרת? ומה עלינו ללמוד מכך?
ר' שניאור זלמן למד מרבו כי יש קשר בין מה שהאדם חושב ובין מה שהוא מרגיש, ומצב התודעה שלו משפיע על הרגשות שבלב. מסקנה זו הפכה לאחת מאבני היסוד של חסידות חב"ד
מהי התמימות? האם אפשר להיות תמים אם עוסקים דווקא בלימוד ובשאילת שאלות?
אף שלא נודע כתלמיד חכם, דווקא ר' זושא הצליח לענות על השאלה שעסקה בכתבי הרמב"ם. בכך מראה ר' זושא כי ניתן להיות חסיד נלהב וגם להצטיין בתורה.
מיהו האיש המסתורי שהדליק עבור ר' שמֶלקֶה מניקלשבורג את הנר שכבה? ומדוע הצטער על כך ר' שמלקה?
מדוע נקרא אחד הימים שלפני חג השבועות "יום המיוחס", ומה למד מכך ר' חיים מצַאנְז על כבודם של אנשים מיוחסים?
האם העיר מֶז'יבּוּז' קיימת בעולם? ר' גרשון מקיטוֹב אינו מתפתה להאמין למה שנאמר לו בחלומו, ומתעקש שמז'יבוז' קיימת. כך הוא ניצל ממוות וחוזר אל המציאות.
הר' מקוצק חוזר לעיר שבה גדל ובוחר לבקר דווקא את הרב שלימד אותו את הבסיס - אותיות וקריאה בחומש, ולא את הרב שלימד אותו פירושים מתקדמים.
האם ניגון יכול להוות דרך מרכזית בעבודת ה', ואף להחליף את לימוד התורה?
כיצד עיכוב בלימוד התורה יכול להועיל לבסוף ללימוד עצמו? בחור צעיר שכיבד את אמו זכה שנשמתו של אביי תתגלה בו. כיבוד ההורים הפריע ללימוד התורה באופן טכני, אך דווקא הוא שהועיל לבסוף לתרץ קושיה בלתי פתורה.
מדוע נסע רבי לֵייבּ שָֹרֵה'ס אל רבו רק כדי לראות כיצד הוא לובש ופושט את גרביו? ומדוע התייחס ר' לייב לכך כ"דברי תורה"?
כיצד יודעים שמשה רבנו היה גבוה ורזה, ואילו אחיו אהרן נמוך ושמן? דרשה היתולית לכאורה נתפסת כאמירה עמוקה ורצינית בעיני ר' הירש מזידיטשוב.
רב העיר לבוב שאינו נמנה עם החסידים שולח מכתב לרבי אלימלך מלִיזַ'נְסְק ומבקש ממנו הדרכה איך יוכל להגיע לגילוי אליהו. תשובת ר' אלימלך: אין צורך.
במהלך חתונה אחת חיבר רבי מנדל מווּרקי שיר חתרני, כתגובה לשיר ששר ה"בדחן". מה לדעת הרבי, הדבר הכי חשוב בעמידה לפני הבורא אם לא תפילה?
מה עדיף? תום הלב או שכל חריף וידיעות נרחבות?
כשמוּנה ר' שמלקה לרב העיר ניקלשבורג, הקדיש את הדרשות הראשונות שלו לשבע החוכמות. הסיבה לכך הייתה כי האמין שאי אפשר לבקר משהו לפני שאתה מבין אותו
הר' מקוצק מסרב לקבל מידידו את התשובה כי התכלית של קיום האדם היא "לתקן" את נשמתו. לדעתו, המטרה היא "להגביה את השמים". למה התכוון?
דבר אחד למד "היהודי הקדוש" מרבו - כיצד לשקוע מיד בשינה, בלי שום עיכוב והמתנה.
מדוע הרבי מצאנז אינו מצליח להשלים את המשפט "מודה אני לפניך מלך חי וקיים" כשהוא קם בבוקר? ומתי הוא כן מצליח לעשות זאת?
מה הקשר בין חכמתו של אדם לבין התנהגותו? האם חכמת התורה משפיעה על ההתנהגות המוסרית, ואולי להפך?
ר' יצחק מוורקי מנחם את ר' אברהם משה על פטירת אביו. הוא אומר לו: עד עכשיו אביך למד אתך עם המעיל, ומעכשיו ילמד אתך בלי המעיל
מה נדרש כדי להיות רבי ולדרוש בתורה - ידע? מנהיגות? ר' הירש החזן אומר לר' יהודה אריה אלתר מגור שכדי לדרוש בתורה צריך לדעת את הניגון שלה.
"רוח הקודש" בלי "קודש" היא סתם "לעשות רוח". במשחק מילים כזה מתאר רבי חסידי את עצמו, וזאת כדי לומר שלימוד התורה אינו מספיק, אלא צריך "קדושה" וערך מוסף
האם צריך לפעמים לשכוח את התורה? ולמה נשך את עצמו הרבי כשרצה להתפלל?
שני צדיקים לא יכולים ללמוד יחד? הלימוד בצוותא של רבי זושא וחברו רבי שמלקה נכשל כבר במילה הראשונה. הוויכוח כיצד לפרש את המילה חשף את ההבדלים שביניהם.
במה דומה דמותו של רבי שמחה בונים מפשיסחה לדמותו של אליהו הנביא המוזכר בתנ"ך? וכיצד נעשו התלמידים שלהם קשורים אליהם ודבוקים בהם בקשר כה חזק?
כיצד עובדים את המלך? שני האחים, ר' זושא ור' אלימלך, מבטאים באישיותם השונה שתי צורות קיום ושתי דרכים בעבודת השם. על פי ר' זושא, דרכו שלו נועדה לאנשים פשוטים יותר, והיא מביאה לתוצאות פחותות.
בסיפור מפחיד על תהליך קבלת התורה עובר ר' נחמן חוויה מיסטית שבה הלחם שהוא אוכל הופך לאותיות.
מדוע תיאר הבעש"ט את העיסוק בשבחי הצדיקים כ"מעשה מרכבה", ומה התכוון לומר בכך?
כיצד ידע הנער הצעיר, מי שלימים יהיה ר' מנדל מווּרקי, לומר בעל פה ובמדויק את הדרשה שאמר אביו? ומדוע בשל כך ראוי לו לשחק בקלפים?
המשרת מרגיש בבית כל כך עד שהוא מרשה לעצמו להתנסח במילים של בעל הבית ולדבר בשמו. על פי הרבי מוורקי, זהו משל על משה שנתן את התורה.
ר' ברוך ממֶז'יבּוּז' גרם לתלמיד חכם ליטאי גאוותן לשכוח את כל ידיעותיו בתורה. בכך העניק לו את מתנת השכחה, והשלים את מה ששכח לעשות מלאך השכחה.
בילדותו, חטף המגיד מקוז'ניץ מכות מאביו, שחשד בו שבילה את זמנו במשחק קלפים במקום ללמוד. הילד שלא שיחק שתק כדי לא ליהנות מכבוד התורה
מדוע ר' נתן נטע מקרקוב בוחר בשואב המים כממלא מקומו ברבנות העיר? ר' נתן, מחבר "מגלה עמוקות", ידע סוד כמוס: שואב המים הוא למעשה צדיק נסתר.
האם הדרך לזכות בעולם הבא היא להימנע ככל האפשר ממפגש עם העולם הזה?
האם אין עוד תלמידי חכמים? אליהו הנביא שלח ספר מן השמים אל רבי שמחה בונים מפְּשיסחָה, בידיה של ילדה קטנה. מן הספר למד הרבי כי עדיין יש תלמידי חכמים בעולם.
הרמב"ם, הרופא ואיש ההלכה מימי הביניים, מסייע לרבי החסידי למצוא רפואה לחולים. דבר זה לא נעשה מתוך לימוד בספרו של הרמב"ם אלא רק במבט אל תוך הספר
היהודי הקדוש מצליח להתמיד בעבודתו הרוחנית בזכות התבוננות בנפח שמתמיד גם הוא בעבודתו.
מדוע ר' שְׁמֶלְקֶה מנִיקְלְשְׁבּוּרְג מעמיד דרישה בלתי אפשרית בפני אדם שרוצה להיות תלמיד בישיבתו? ר' שְׁמֶלְקֶה עורך מבחני גיבוש לסיירת הישיבתית שלו: מי שלא נותן הכול ועוד קצת - לא עובר!
התלמיד מודאג: כיצד יוכל לשבת בבית המדרש, הקדוש והמכובד, כשהוא חושב מחשבות שאינן ראויות למקום? ולהפך: מה יעשה כשבניגוד להלכה הוא מהרהר בדברי תורה בבית הכיסא?
הרבי מצַאנז למד אצל הרבי מרוּפְשִׁיץ אבל לא קרא לו "רבי". הסיבה לכך היא שהרבי מרופשיץ היה עמוק מדי עבורו, והוא לא הצליח לרדת לסוף דעתו.
כיצד תיאר רבי יצחק מוורקי אדם שבוטח בקדוש ברוך הוא בכל לִבו, והאם כל אדם יכול לחיות כך?
רבי זושא - גדול תלמידיו של המגיד או ה"בעייתי" שבהם? האם אפשר להיות תלמיד גם בלי לשמוע אות אחת מתורת הרב, ובאיזו מידה יש מקום ללהט הנפשי?
ר' יצחק מוורקי למד דבר חשוב מכפרי שאירח אותו - הבט תמיד רק על עצמך. משפט זה מלווה את ר' יצחק בהמשך חייו.
האם את כל התורה חייבים ללמוד מהכתוב, או שאדם יכול להגיע לתובנות מתוך עצמו? איש שחולם שאביו מנסה להפוך אותו לנוצרי מקבל תשובה למדנית מרבי זושא - תשובה שמפתיעה את המתנגדים לחסידות.
האם טעם השבת יכול לעבור בשלמותו ליום חול? האחים, רבי אלימלך מליזַ'נסק ורבי זוּשא מאניפּוֹלי מגלים שכן, ונרעשים.
מדוע נאנח החוזה מלובלין על רגע אחד של שכחה? ומה השיב לו היהודי הקדוש על כך?
ר' שמחה בּוֹנִים מפְּשִׁיסְחַה מבקר את אחד מגדולי הדור ששואל אותו כמה שאלות כדי לעמוד על טיבו. תשובותיו של ר' שמחה בונים אינן נכנעות לניסיון להעמידו ביחס לערכים המקובלים.
העיסוק בתיקון ההתנהגות הקלוקלת נתפס בעיני ר' בונים כחסר תוחלת וכמקטין את האישיות. הפתרון נעוץ דווקא בהגדלת כוחות הנפש והאישיות של האדם.
איך זכה ר' זושא בכינוי "שר התורה" אף שלא נודע כתלמיד חכם? בביאורו לספר הזוהר מסמל ר' זושא קשר אלטרנטיבי לתורה, ומוכיח שהוא קשור אליה לא פחות מתלמידי החכמים הגדולים ביותר.
רבי נפתלי מרופשיץ מפרש בפני תלמידיו את הפסוק "וְכָל מַעֲשֶׂיךָ בַּסֵּפֶר נִכְתָּבִין" ממסכת אבות, ואומר כי מסעותיו של רבם, הרבי מרימנוב, עוד ייכתבו בספר. ולא רק בספר שלו אלא של כל אדם. מה בא ר' נפתלי לרמוז בפירוש זה?
המתנגדים לחסידות גרמו למאסרו של ר' שניאור זלמן מלאדי, אך "מתנגד" אחד סייע לשחרורו. אז נפגש ר' שניאור זלמן עם רבני המתנגדים והוכיח להם את למדנותו הגדולה. בכך הסיר את סטיגמת הבורות שהדביקו לחסידים.
באמצעות דרשה לפורים, רווית מושגים הלכתיים הצליח "רב-פורים" מחופש לגרום לרבי צדוק הכהן להתגלגל מצחוק, כפי שמעולם לא קרה לו.
האם לומדים תורה כדי לקבל שכר על המאמץ ועל היכולת? במשל של המגיד מוואדיסלאב, מי שמשתוקק ללמוד תורה לשמה עדיף מאדם בעל יכולת גבוהה של לימוד תורה, שעושה זאת כדי לקבל פרס.
איך אדם שעשה תשובה יודע שנתכפרו עוונותיו? לרבי בּוּנים מפְּשיסחָה יש תשובה מעניינת.
מדוע לא שמע החסיד בעצת רבו, שביקש ממנו לעזוב את החסידות? והאם המחיר הזוגי ששילם על כך אכן משתלם?